dinsdag 16 november 2010

Van corvee naar Grieks, van de piano naar de geestesgaven!

Zozo, hier ben ik weer. Met een nieuw blogbericht. Even kijken... Waar waren we gebleven? Oh ja, zondag bij het weggaan van de studenten! Nu ja zoals jullie kunnen zien heb ik gelijk heel wat veranderd aan mij blog, een beetje pagina's erbij gevoegd en ge-experimenteert met het kunnen en de opties enzo. Nu ja, ik vind het er alleszins wel leuker op geworden! Wat jullie vinden kunnen jullie hier onder altijd kwijt natuurlijk.


Het probleem van zo te prutsen is wel dat mijn voornemen niet door gegaan is die avond. Ik dacht: laten we eens op tijd in bed kruipen, met Dynamite in het vooruitzicht is dat misschien nog niet zo'n slecht idee... Maarr... Zoals je al kan raden, het is mij niet gelukt! Gelukkig heb ik lang genoeg kunnen slapen om maandag weer op tijd op te staan om... CORVEE TE DOEN! Jaja, zeer zeker, kamer schoonmaken en stofzuigen en de wc's en douche beneden schoonmaken. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het weer even nodig was en dat het goed deed (en weer lekker rook) nadat we alles hadden schoongemaakt. Doordat Femke (een medehuisgenoot, studente op de ETF) er niet was kon de was alleen niet gedaan worden en moest die arme Corrie dat vandaag helemaal alleen doen. Dat was natuurlijk wel minder, want de was van toch 6 personen is niet niets te noemen!

Na een heftige morgen begonnen de lessen weer! En ja zeker! Het was weer aan Henk, vaste uren altijd op maandag. We zijn verder gegaan waar we gebleven waren en dat was bij 'Jom Kipoer' of 'de grote verzoendag'. Het feest waar de Joden door de hogepriester verschillende dieren laten slachten om het hele volk er nog maar weer eens aan te doen herinneren dat ze zondig zijn, maar dat God wel iets groters en bijzonderders zal gaan doen in het Nieuwe Testament. Je hoort het dus al, dit hele feest is een 'voorafschaduwing' of een 'zinnebeeld' (een voorbeeld achtig iets) van Jezus die aan het kruis is gestorven om ons te kunnen verzoenen met God. Dat alles is ook meer uitgelegd in niet de blog hiervoor, maar degene daarvoor denk ik. In ieder geval, dat hebben we afgewerkt en aan de hand daarvan ook het boek Hebreeën (boek uit het Nieuwe Testament) besproken. Was allemaal dus weer super interessant! Maar het beste moest nog komen. We hebben onze eerste lessen GRIEKS gehad! Degene die Henk kennen zullen al wel denken: waarschijnlijk! Maar het was dus super cool. Hier onder zie je een foto van het bord na deze les. We hebben geleerd om het alfabet te schrijven en onze namen en al enkele woordjes. Volgende week krijgen we nog Grieks: Joepiejeej! Ik vind dat echt tof! Zo'n aparte taal, de taal (voor een deel) van het Nieuwe Testament. Vind het jammer dat we het maar voor een beetje krijgen, maar aan de andere kant ook weer logisch... Als we een degelijke opleiding Grieks er ook nog zouden moeten inproppen zouden we helemaal geen vrije tijd meer hebben! Niet dat we nu te weinig vrije tijd hebben hoor. Het was alleszins interessant en gezellig.

Het bord in zijn geheel na de Griekse les.
Zoek dit op het bord! Voor wie het er niet in herkend, dit zijn onze namen in Griekse letters geschreven.
En onze stiftjes, de rode doet het nog wel, de groene al even niet meer...

In de avond het ik mijn eerste echte geschil moment met Rein gehad. Gelukkig is alles weer goed nu. We zijn vandaag gezellig weer gaan lopen met z'n tweeën en hij heeft zelfs samen met mij naar gedubte Hannah Montana gekeken, doet hij ook echt alleen maar voor mij! Het is toch een schatteke! En die arme Nathanaël moet dat dus ook allemaal verduren, ik heb soms best wel met hem te doen. Hij accepteert het allemaal en voor hem maakt het allemaal niet zoveel uit. Handig en gelukkig, anders zou dat voor veel problemen gezorgd hebben! Ik vind ons drie-team echt geweldig, ik begin hier steeds meer en meer aan gehecht te geraken. Ik ga het nog missen het eerst komende weekend! Maar dan ben ik weer thuis, dus daardoor ga ik het natuurlijk weer minder missen, want dan zie ik iedereen weer die ik daar mis. Hmm... Het leven is toch lastig! Haha. En trouwens! Rein is deze morgen zelfs extra vroeg opgestaan om in mijn plaats het ontbijt te doen zodat ik mij kon douchen. Is dat niet lief?

Vanmorgen begon dus al goed. En dan heb ik na het eten heerlijk gezongen terwijl ik mijzelf begeleidde op de piano tijdens mijn eigen gebedstijd. Ik vond het fantastisch! Dus inderdaad, ik kan mijzelf nu al op enkele liedjes begeleiden op de piano. Het klinkt nog niet bepaald 100% en het is ook nog niet zo heel mooi, maar een kindje loopt ook niet gelijk kaarsrecht en tekent de Mona Lisa ook niet op 1 jarige leeftijd!

Voor de rest hebben we vandaag gehad van Wim over de 'geestesgaven'. We hebben gebabbeld over hoe God door mensen heen spreekt (profetie, wat dit wel een niet is) samen met het spreken in tongen en de vertaling daarvan vormen zij de ''. Dan hebben we het gehad over de 'krachtgaven', zijnde: gaven van genezingen, gaven van krachten en gave van geloof. We zijn alvast begonnen aan de 'openbaringsgaven', namelijk: onderscheiding van geesten. Volgende keer gaan we verder met een woord van kennis en een woord van wijsheid. In ieder geval, we hebben daar over gediscusieerd en gepraat, gekeken naar de meningen van de rest en geluisterd naar wat Wim te zeggen had. Ik vond het alleszins allemaal reuze interessant! Want dat zijn die de dingen die God allemaal door ons heen wilt doen om andere mensen duidelijk te maken wie Hij werkelijk is. En ik wil niets liever dan dat de mensen dit zien, dus laat mij maar een kanaal zijn dat die gaven in actie zet en daarmee bezig is! Ik kijk daarom ook gigantisch uit naar Dynamite nu komend weekend. Het thema is: No Limits, doelende op het bovennatuurlijk en dus de werking van God door middel van de Heilige Geest. Ik ga mij echt voelen als een vis in het water daar. Ik heb hoge verwachtingen en groot geloof voor wat daar allemaal gebeuren gaat! Zo geloof ik dat er mensen gaan vallen in de Geest, lachen in de Geest en ik wil goudstof zien door de kracht van God! En natuurlijk nog veel meer zaken. Het zal alleszins bijzonder worden.

En vanavond zit ik hier weer. Na een gebedsstation voor Dynamite in elkaar gebokst te hebben even hier bij kletsen. Ik geniet van de reacties die jullie plaatsen en van het schrijven de blog zelf ook wel eigenlijk. Met een leuk muziekje op de achtergrond (lees Brooke Fraser) is alles geweldig!

Ik geef jullie een virtuele knuffel (voor degene die dit wensen) en Gods zegen (dat is echt voor IEDEREEN)

2 opmerkingen:

  1. Hè, hè net even soep gemaakt voor je zus die vindt dat o zo lekker als ze uit school komt ze heeft dan razende honger, logisch als je pas om 13.10 thuis komt na een ochtend school.
    Wat een verhalen, ik kan het bijna niet bijhouden. Gisteren heb ik al je verhalen uitgeprint om aan Lucy te geven zodat zij ze ook kan lezen(geen computer hé)het waren maar liefst 8 pagina's na een beetje bijwerken heb ik er 7 van kunnen maken.
    Ben benieuwd hoe ze het vind maar dat hoor je zelf wel.
    Krijgen jullieook nog en basis hebreeuws of is dat te hoog gegrepen, want volgens mij kent Henk ook een beetje hebreeuws, vraag het hem maar eens.
    De tuin van Martha trouwens is al een beetje aan het veranderen, An en Leo werken er al in en zijn al bomen eruit aan het halen, zal wel een ander zicht zijn als het af is. Gisteren ben ik met Martha meegeweest naar haar appartement om dat te bewonderen en het ziet er heel mooi uit, weer helemaal anders als dat van Ellen. Ze heeft de muren heel licht paars geverfd maar het oogt wel mooi. Ze is er enorm mee bezig en heeft mij en passant maar gevraagd of ik één keer per maand haar ramen wil lappen en dat heb ik maar goed gekeurd, is niet zo heel veel werk en zo houd je toch nog contact met haar.
    Gisteren hebben we op de huiskring les gehad van Roeline en dat was best wel interessant over roeping. We hadden 4 mensen uit Antwerpen bij ons en dat was ook tof, dus in totaal waren we met 13 mensen. Het ging over wie roept God en waar kun je dat lezen in de bijbel en waarvoor word je geroepen en welke personages in de bijbel zijn geroepen en wat deden ze met deze roeping. Best wel goed dus, jammer dat papa en niet bij was maar die was best wel moe na en intensief weekend en iedere keer toch vroeg opstaan en laat slapen. Hij voelde zich ook niet zo lekker dus ik heb hem maar verplicht om thuis te blijven.
    Verder gaat het hier zijn gangetje en zien Leanne en Jurjen er naar uit om op Dynamite weekend te gaan. Hebben papa en ik een weekend voor ons zelf hoewel eigenlijk maar één dag want het is zo weer om.
    Meisje, hou je haaks zoals opaH dat kan zeggen en bewaar je rust in Hem die o zo veel van je houdt.
    Ik hou van je en zie uit naar volgende berichtjes van jou
    Liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha lieve Caressa,
    Je blogs vliegen wel snel uit Leuven. Heel fijn dat je zoveel deelt. Leuk hé als je je naam in het Grieks kan schrijven. Voor jou komt er weer een taal bij. De zesde denk ik. Amai jij wordt nog echt geleerd ;-)
    Deze reactie zal korter zijn. Dan kan ik vandaag ook op tijd horizontaal gaan. Ik moet me nogal vaak snuiten, dus ik zal wel verkouden zijn.
    Caressa, fijne dagen, geniet iedere keer opnieuw en tot de volgende.
    Dikke kus.
    papa

    BeantwoordenVerwijderen