dinsdag 9 november 2010

Les over klanktaal en de schepping, lopen in de regen,... Wat wij toch allemaal doen!

Vanochtend werden we met een verrassing op het bord wakker! Voor degene die het niet kunnen lezen, er staat: Jullie zijn echt supertof (behalve Caressa ;)) àgrapje
         Succes C7, God Bless, Tim














Bij deze: Sorry Tim voor het pesten! En jij bent ook geweldig. Het is leuk zo nog een extra 'student' erbij te hebben.

Om verder te gaan op gister avond... Het was... Speciaal! Je krijgt niet elke dag les van een professor, maar daarom is het  wel extra speciaal en interessant. We hebben het gehad over Genesis 1 en 2, bij 3 zijn we niet geraakt. Hij heeft dus verteld over, je kan het al raden, het scheppingsverhaal! Ik wist niet dat je 2 uur lang kon vertellen over hoe je allemaal kan kijken naar het scheppingsverhaal, maar Prof. Koorevaar is hier dus duidelijk wel in geslaagd! Het was interessant om de verschillende visies een keer te zien. Alleen vond ik het wel jammer dat hij niet echt ingegaan is op één of twee of zelfs drie van de theorieën. Het ging heel globaal allemaal, wat het inhield, waarom het een sterk of juist zwakke theorie was en wat hij er zo'n beetje van vond. Nu ja, misschien heeft hij wel meer verteld, maar heb ik het gewoon niet begrepen door de woordenschat. Ik moet wel zeggen, hij heeft zich enorm aangepast aan ons en zo simpel mogelijke woordenschat gebruikt. Ik vond het leuk om van hem les te krijgen en zie daarom ook best wel uit naar de volgende keer. Benieuwd over wat hij het dan gaat hebben!

En nu we toch bezig zijn over interessante lessen, vandaag hebben we weer les gehad van Wim. Over 'charismata' om het met een moeilijk woord te zeggen. Met andere woorden, het bovennatuurlijk en het spreken in klankentaal enzo. Was echt suuuuper interessant! Vind het zelf namelijk ook een geweldig interessant onderwerp dus ja. We hebben het gehad over de belangrijkheid van het spreken in tongen (klanktaal dus), voor degene die niet weten wat dit is: dit is een manier om met God te praten zonder eigenlijk zelf te weten wat je zegt, dit kan helpen als je zelf niet weet hoe je iets moet verwoorden, of gewoon om geloof bij te kweken. Je kan dit trouwens ook op allerlei manieren doen, door te zingen of gewoon te praten, luid, zacht... Op allerlei manieren dus eigenlijk. Maar dus, we hebben gezien hoe belangrijk ook Jezus het vindt dat we de doop in de Heilige Geest (opnieuw dus klanktaal) ontvangen. Het geeft een extra dimensie aan je christen zijn. Het is dus niet dat je geen goede christen bent als je het niet hebt, maar het helpt je om dichter bij God te komen. Althans dat is mijn mening en mijn ervaring. Ik voel mij alleszins geweldig tijdens en na dat ik in klanktaal gebeden heb en het heeft mij al veel geholpen om bijvoorbeeld zenuwen te onderdrukken vlak voor mondelinge examens of examen van mijn instrument ofzo... Op eigenlijk enorm veel vlakken en terreinen! De les was vandaag alleen wel sneller gedaan dan normaal. Ilja is mee komen les volgen en die moest zijn kindjes op tijd gaan halen. Dus! Eerder  vrij voor ons dus! En je raadt NOOIT wat wij gedaan hebben met onze vrije tijd...

WIJ ZIJN GAAN LOPEN!

Echt waar! Ongelooflijk is het niet? Hehe, wel super fijn. Even buiten even lopen even sporten even hoofd op niets gericht... Lekker zweten en stinken ook wel, maar dat nemen we der dan bij natuurlijk. We zijn alles bij elkaar toch wel een half uur weggeweest. Ik moet wel eerlijk zijn, we hebben niet de hele tijd achter elkaar door gelopen ofzo, maar toch! We hebben gelopen en we hebben een doel! 5km non stop kunnen lopen. Moet haalbaar zijn. Alleen met de winter die voor de deur ligt gaat dat misschien nog lastig worden, de paden waren vandaag al modderig en slipperig (gelukkig is niemand van ons onderuit gegaan), maar het regende dan ook zachtjes... Maar daar word je hard van zeggen we dan!! Ik vond het alleszins geweldig en Nathanaël ook denk ik, alleen Rein vond het iets minder... Maar, hij heeft een één of ander programma waarmee het lopen interessanter wordt. Als je daar meer over wilt weten zou je is moeten kijken op zijn blog, als hij er iets over op schrijft natuurlijk! Ik laat dit deel aan hem over, aangezien hij er zo ongelooflijk trots op is, wat wel leuk is om te zien. Nu moet ik daarbij eigenlijk ook wel iets bekennen... We hebben wel gelopen, maar of het veel effect gehad heeft weet ik niet. Toen we thuis kwamen namelijk, was Corrie frietjes aan het maken! Daar gaan onze verbrande vetten en calorieën! Gelukkig is het niet de laatste keer geweest dat we zijn gaan lopen en  zal het in de toekomst wel nog effect hebben (hopen we dan)!

Voor de rest zit ik dit moment 'opgesloten' in mijn kamer. Het is vergadering in onze leefruimte, dus we kunnen er niet in. Het positieve nieuws is dat papa en mama ook op die vergadering zijn en dat ik hun weer even een dikke knuffel heb kunnen geven. En Roeline was er, dus we hebben onze taak terug van 'Het gebedsleven van een Bijbels figuur (in mijn geval Hanna uit het Oude en Nieuwe Testament)'! Een taak waar ik best wel veel tijd in gestoken heb en ik heb een... ik heb een.... ik heb een... NEGEN OP TIEN! Lalalaa! Ik ben super blij! Hoera voor mij! Hoera! Haha! En wat ook nog leuk was: mama had een halve cupcake bij, de helft van de L°C cupcake (Leanne ° Caressa), zooo lekker lekker lekker! Ik word een beetje actief van die overheerlijke cakejes! Maar goed... Nu moet ik dus eigenlijk een beetje aan het studeren zijn, vrijdag hebben we een exaampje/opdracht/toets van Roeline over gebed... We zullen er maar een aan beginnen...
Ik spreek jullie de volgende keer weer!

PS: Opa en Oma B à Ik vond jullie appartement echt leuk! Jullie balkon ziet er super leuk uit, en de badkamer... Oma het is zoals je hebt gezegd, zo één wasbak is genoeg en zo heb je inderdaad veel meer plaats voor kastjes. Het ziet er echt super uit allemaal, ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien als alles geverfd en klaar is. Hopelijk voor de Kerst he, dan kan ik komen kijken!


PPS: Ik geniet van jullie reacties! Ik kan alleen moeilijk op iedereen afzonderlijk reageren, want dan ga ik toch weer heen en weer mailen en deze blog is er juist een beetje om mij die tijd te besparen. Als jullie toch vragen hebben mogen jullie altijd gerust mailen hoor en dan zal ik ook wel antwoorden. Ik zeg alleen dat dat niet lukt met 20 mensen ofzo, maar dat begrijpen jullie wel neem ik aan!


Nu goed, vriendelijke groeten! Een dikke knuffel & Gods zegen

4 opmerkingen:

  1. Zeg maar tege Tim da hij moe oplette.. Straks word m buiten gesmete xD Xx je kleinhe zus!!
    Die Rein in t rood!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Caressa, leuk jullie verhalen te lezen! Ralph, Carina en ik komen dit weekend naar C7, dus dan zullen we jullie vast nog wel zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaja Caressa, studeren meid! Een examen van mij ... je weet nooit wat dat wordt!
    Zalige verhalen weer. Ik heb genoten toen ik het las. Ik zie je donderdag in de Brabanthal te Leuven.
    Knuffel en lieve groetjes van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog even snel een reactie plaatsen voordat jij je op het studeren stort voor Roeline.
    Het was leuk en super om je weer even te zien in Leuven en natuurlijk ook om je te spreken en vast te houden, we moeten nu heel lang wachten, helemaal tot sinterklaas maar dat houden we wel vol. Ik hoop dat je niet te moe bent van het werken in de Brabanthallen en nog wat energie over hebt om te leren.
    Ik hoop dat Roeline niet te streng zal beoordelen gezien jullie omstandigheid van vandaag. Schat wij gaan onderuit hangen om Ice age 3 te gaan kijken en jij mag studeren maar niet te lang hè.
    To de volgende we bidden voor je dat het goed zal verlopen allemaal.
    Liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen