vrijdag 4 februari 2011

I Love Colombiaaa!

ZOOOOOO! Ik heb een lekker stuk fruit gegeten deze morgen. We genieten sowieso al van stukjes papaya en banaan, maar deze morgen heb ik nog iets anders gegeten. Het was een stuk fruit met een super harde buitenkant die je moest pellen. Vervolgens kwam er een opening als je het steeltje er af trok en dan moest je beginnen met zuigen. Er zat een soort kikkerdrillige substantie in, slijm met pitten die vast zitten aan een dikke pels met precies tentakels aan. Ik moet eerlijk toegeven, als ik het zo beschrijf klinkt het helemaal niet lekker, maar het is heerlijk. Het ziet er een beetje uit als een peer, niet in de correcte vorm maar zo'n beetje in een bolletje en het heeft een oranje achtige kleur.
Ik zal als ik in België weer ben een paar foto's op mijn blog zetten. Ik zou je de naam van de vrucht kunnen geven, maar ik heb geen flauw idee hoe het noemt en Mireya ook niet. Misschien als ik het morgen weer eet kan ik een keer vragen hoe het noemt. Het is alleszins niet in Europa te verkrijgen. En dan nog, als het wel verkocht zou worden zou het lang niet zo lekker zijn.

Ondertussen hebben we onze eerste samenkomst achter de rug. Het is best wel grappig dat ze zo de liedjes zingen van bij ons, maar dan in het spaans. Makkelijk om mee te zingen dus. Wim heeft gesproken en wij hebben mogen bidden voor de mensen. Echt super grappig, want we moesten natuurlijk vertaalt worden. Mijn vertaler was een jongen die 16 jaar lang in Londen gewoont heeft. Met andere woorden, ik moest dus in het Engels bidden en werd dan vertaalt. De eerste keer dat ik dat mee maakte, moest wel even wennen aan het engels bidden, toch even naar woorden zoeken, maar het is gelukt. Heel wwat pijnen zijn verdwenen in Jezus' naam! Knie pijn, nek pijn, arm pijn,... Mensen begonnen spontaan te huilen omdat ze zo de aanwezigheid van God ervoeren. Geweldig dat je mensen dat stukje van God kan laten zien en voelen.

Gisteren zijn we op stap geweest in Cali. Het huis gaan bekijken waar Hein en Teya kinderen in opvangen, ziett er heel leuk uit. Ze hebben zelfs een tandarts praktijk waar af en toe een vrijwilliger komt zitten. Het 'grappige' was dat dit huis vlak bij de gevaarlijkste buurt van de wereld staat, waar we dus ook zijn langs gereden. Je voelt de donkerte en de duisternis over die wijk hangen. Het ziet er allemaal heel arm en primitief uit, met veel vuil op straat. We zijn er snel langs gereden (de wijk betreden kan je je leven kosten), maar toch maakte het veel indruk. We hebben ook hun kerk bekeken en hebben 's middags  gegeten in een Centro Commercial (=winkelcentrum), iets waar de Colombianen heeeel trots op zijn en elke dag uren kunnen hangen. Het ziet er ook wel leuk uit, maar 1 gezien, heb je ze allemaal wel gezien. Maar het is wel gezellig met z'n allen. We hebben zelfs een bijna gesmolten ijsje gegeten van de MacDonalds!

's  Avonds zijn we eerst naar het huis van Hein en Teya gegaan en naar het huis waar Rein en Nathanael slapen. Die mensen wonen mooi! Ze wonen op de berg dus hebben een prachtig uitzicht. Ik zou er zo ook wel willen wonen. Ongelooflijk, ik heb mijn ogen uitgekeken. Na een kopje thee zijn we naar een punt geweest waar je over een deel van Cali uitkijkt. Zicht bij nacht, allemaal lampjes dus. We hebben er een maïskolf gegeten, schijnt typisch te zijn, was erg lekker. Daarna zijn we weerr rriching huis gekeerd. Was een geslaagde dag!

Ben benieuwd naar vandaag!

6 opmerkingen:

  1. Opa en Oma Hessels4 februari 2011 om 21:32

    Lieve Caressa,
    Wordt nu niet verliefd op Colombia hè! Dat is veeeeel te ver weg! En ik wil je terugzien. Toen we vandaag Roeline belden voor haar verjaardag, vertelde ze dat je de blog had bijgewerkt. Dus gelijk alles weer gelezen sinds de laatste keer. Ik kreeg eerst altijd een berichtje als je geschreven had, maar als een van de jongens langs komt gebeurt er altijd wat met mijn computer. Ik heb je nu maar bij de Favorieten gezet. Lieverds geniet van de tijd in Colombia. We zien uit naar geweldige verhalen, maar die zullen we ongetwijfeld horen als jullie terug zijn.
    Veel lieve groetjes van ons tweetjes. We genieten elke dag van ons nieuwe huis. Tot ziens!!!!!

    Opa en Oma Hessels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super allemaal om te lezen, klinkt allemaal zalig. Ik hoop dat je niet te veel zult bijkomen, maar het zijn allemaal vruchten hè dus dat is positief.
    Hoop dat jullie meer samenkomsten zullen hebben dan maar af en toe eentje.
    Hier is het oke, we zijn aan het voorbereiden voor Roeline haar verjaardag, taart bakken en zo.
    Het was enig om je gisteren even te horen via de telefoon, je klonk echt super dichtbij terwijl je een halve wereld van ons af zit.
    Lieve groetjes maar weer vanuit een zeer winderig Belgie maar het is tenminste 10 graden.
    Liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PS: Het stuk fruit noemt 'granadilla', het is blijkbaar een soort passievrucht, maar dan met een oranje buitenkant en witte binnenkant. Wie nieuwsgierig is, moet maar even kijken op google afbeeldingen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo lieve Caressa,
    We zijn zeer aangenaam verrast door je geweldige verhalen en wat je daar al meegemaakt hebt.De Heer is zo Groot en Almachtig en dat jullie dat van dichtbij mogen mee maken, schitterend.Veel zegen nog toegebeden
    bij alles wat jullie ondernemen voor Hem.
    Lieve groeten, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Caressa,
    Als ik nog aan ons telefonisch gesprek van afgelopen vrijdag denk, dan hoor ik als het ware nog steeds een heel gelukkige dochter, die nu "even" aan de andere kant van de plas is.
    Tof voor alles wat je daar mag meemaken. Hopelijk niet alleen zien (en rusten ?) maar ook tot zegen zijn van de mensen daar. Het verschil tussen rijk en arm zal daar zeker duidelijk zichtbaar zijn. Goed om te lezen alles wat jullie daar meemaken. Laat je maar lekker inspireren. Wat je daar mag meemaken en doen, mag je helpen om te weten dat het hier ook kan lukken.
    Veel zegen daar en de groetjes,
    papa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha Caress:)
    ik hou ervan om al jouw belevenissen te lezen!
    ik krijg echt zin om naar Colombia te gaan!
    Misschien had ik je op voorhand wat Spaanse les kunnen geven:p Maar ik ben er zeker van dat je Engels toppie is:). Echt fijn dat je daar een lichtpuntje mag zijn en Gods liefde mag uitdelen!

    veel liefs,
    xx
    Lotte

    BeantwoordenVerwijderen