woensdag 9 februari 2011

Aanval van kakkerlakken enzo...

Ondertussen zijn we net een weekje hier en ik moet zeggen, ik voel me hier al helemaal thuis. Zelfs het typen op een spaans toetsenbord begint me al aardig te lukken. Afgelopen twee dagen hebben we geholpen in de kerk van Hein en Teija. Ze hebben net (een jaar geleden) een gebouw gekocht en zijn dat helemaal aan het opknappen. Het grappige is dat ondanks dat er nog enorm veel moet gebeuren in de kerk, ze er toch al in zitten. Het voelde wel een beetje nostalgisch aan om daar zo te schilderen en te helpen, de avonturen van ons eigen gebouw zitten nog vers in mijn geheugen.
Het is alleen jammer dat hier in Colombia de vrouwen geen mannenwerk (mogen) doen. Vrouwen maken dingen schoon, schilderen en schuren. Dingen als helpen met slijpen en zaken af te meten worden gewoon niet van een vrouw verwacht. De eerste dag was dit niet zo erg, toen was er genoeg schilder en schuur werk, de tweede dag alleen niet meer. Toch ging het niet allemaal zonder gevaren. Op een gegeven moment ben ik door de vloer gezakt van de eerste verdieping, gelukkig zakte alleen mijn been erin en heb ik alleen mijn knie beschadigd. De tijd die over was zorgde er wel voor dat we naar de winkel konden om kakkerlakkenspray te gaan halen.

Inderdaad, je leest het goed, kakkerlakkenspray. Het huis van ons gastgezin staat vlakbij een rivier, waardoor ze in een kakkerlakken-risicogebied wonen. De eerste paar nachten hier hebben we vredig kunnen slapen, tot op een nacht Mireya recht springt en het licht aan doet omdat er een kakkerlak over haar gezicht heen wandelde. Toen ik dat hoorde sprong ik ook gelijk recht en was helemaal wakker. We  wisten niet wat we moesten doen. Het is een feit dat kakkerlakken alleen 's nachts naar boven komen, dus we wisten er niet beter op te vinden dan het licht aan te laten om zo te gaan slapen. En inderdaad, die nacht hebben we geen kakkerlakken meer gezien. Alleen, de hele nacht met het licht aan slapen is ook geen goed idee, dus de komende dag zijn we de supermarkt binnen gewandeld om kakkerlakkenspray te gaan halen. Thuis gelijk de hele kamer ingespoten, maar nu bleek dat het spul niet sterk genoeg was, want die nacht liep er weer zo'n vies beest over het gezicht van Mireya. Teija vroeg ons welk spul we gekocht hadden en raadde ons gelijk een ander spul aan. Na nog twee nachten in een kakkerlak kamer te slapen (met beestjes van zo'n 5 à 6 cm), konden we dus eindelijk naar de winkel voor dat andere spul. Toch kan ik jullie al met een blij genoegen melden dat er al 15 doden zijn gevallen in onze slaapkamer. In ieder geval, vanmorgen zijn we op tijd op gestaan om onze hele kamer schoon te maken en vol te spuiten met de spray. Alles zit goed dicht, waardoor de beesten (en hun eitjes) flink kunnen vergassen. Hopelijk hebben we vannacht geen last meer van aanvallen van de kakkerlakken.

Voor de rest gaat alles nog geweldig. Gisteren een samenkomst gehad waar zo'n 20 á 30 mensen een keuze gemaakt om te leven zoals Jezus dat gedaan heeft, de ander dienen en niet zelf gediend worden. Andere hebben voor de eerste keer hun hart aan de Heer gegeven, voor weer anderen was het eerder een nieuwe stap van toewijding. Het was echt ontzettend bijzonder om te zien. Ook als je achteraf de kans krijgt om voor mensen te bidden dat ze God echt steeds beter mogen leren kennen. Het is echt super om te zien hoe God aan het werk is onder de mensen en hoe Hij met ons mee gaat. Ik verwacht alleen nog wel veel meer van Hem en wil ook veel meer van Hem zien. Ik vraag jullie dan ook dat jullie mee willen bidden dat Gods aanwezigheid nog meer zal groeien hier in Cali en dat we nog veel meer van Hem zullen mogen zien hier. We gaan in geloof en ik geniet er van. Woorden kunnen niet beschrijven hoe het hier is! Ik zeg het, we zijn hier nog maar een week, maar ik heb al vele verhalen, die op een blog niet passen (anders zouden jullie morgen nog aan het lezen zijn!). Hier laat ik jullie weer bij, tot de volgende keer!

7 opmerkingen:

  1. Lieve meid,
    Ik heb je blog maar weer doorgestuurd naar iedereeen van de gemeente en iedereen is zeer enthousiast over je verhalen.
    Ook opa en oma die hier gisteren waren om opa zijn haar te knippen lezen met veel genoegen je verhalen. Tof om te horen dat het nog altijd goed gaat daar, ondanks de kakkerlakken.
    Hier gaat het ook allemaal goed vooruit vooral in het jeugdhonk het ziet er alweer helemaal anders uit je zult je ogen uitkijken als je het ziet.
    Ik zie uit naar alle foto's die jullie nemen, ik heb er al een paar gezien op facebook bij Roeline, maar als je zelf geen facebook hebt mis je dat.
    Dus we wachten maar geduldig tot jullie thuis zijn. Het weer hier is lekker maar met regen vandaag, en ik verschoot dat ik gisteren ineens de krokussen boven de grond zag. De lente is echt al een beetje voelbaar en we zien er naar uit om alles weer groen te zien.
    Valt de warmte daar nog altijd mee?? Slapen jullie goed ondanks de warmte?
    Ik ben benieuwd naar alle verhalen.

    Liefs mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi lieve dochter,

    Wat een verhalen. I love Colombia met kakkerlakken ... Nou ja, dat laatste is duidelijk, daar zijn jullie niet de beste vriendjes mee. Al 15 doden, is een hele berg. Gelukkig dat ze niet bij jou over je gezicht zijn gaan wandelen. Wel sneu voor Mireya. Jullie maken echt van alles mee. Niet alleen op evangelisatie tour maar ook opknappen van een kerkgebouw. Ook bidden voor de mensen, zodat ze God mogen ervaren. Zelfs zoveel, dat je er extra gebed om vraagt. Een goed verlangen!
    Zo dame, een derde van jullie tijd is al weer voorbij. (hoezo, ik tel de dagen af ... ;-) ) Ik wens jullie nog heel veel zegen en bescherming toe en tot volgende lees-keer.
    Dikke kuzz,
    papa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey,

    Super jullie verhalen te lezen. Doet me terug denken aan mijn tijd in Ghana (heimwee alom ;)

    Maar geniet er heel hard van. Zelfs de kakkerlakken gade missen op den duur. Het wordt zo gewoon op den duur ;)
    Maar onthoud: niet doodtrappen, want dan komen hun eitjes uit, en hebde dus nog meer kakkerlakken...

    Pak het er goe van ;), jullie zijn een geweldige zegen voor de mensen daar. En vergeet ni zelf de zegen van hen te ontvangen ;)

    big hug

    Emanuel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey maatje ;-)

    Wat een verrijking is het om in een andere cultuur te vertoeven hé! Ik ben heel blij dat jullie ervan genieten. Het is een mooi cadeau vanuit de Hemel dat jullie zoveel mogen beleven en leren! We zullen zeker een dozijn koffie's moeten gaan drinken om alle verhalen te kunnen horen :-D
    Hou jullie goed en Gods zegen...

    Tanja xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hai Caressa

    heb gisteren al gereageerd op je blog na het lezen van die van Rein ook... ik vind het super om je wat mee te volgen, jullie en C7 liggen me nauw aan het hart. Ik moet echter weer iets verkeerds gedaan hebben en de reaktie is foetsjie. Ik hoop dat deze lukt. Wat er ervaring om zo mee te kunnen bouwen en zien hoe Hij op andere plaatsen Zijn Konkinkrijk bouwt. Halleluia voor Kakkerlakkenspray en spinnenborstels, halleluia voor harten die bewogen zijn en verlangend naar meer van die ontzagwekkende Papa. En dit is waarempel nog maar een begin... het wordt steeds beter, intenser ook, maar zo rijk en heerlijk overvloedig !!!! genieten dus !!!
    groetjes, zegen en knuf
    greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Caressa,
    Tof wat jullie allemaal meemaken.
    Wij genieten allemaal als we het lezen en we vertellen het ook voort aan de anderen. Dit verhaal is echt super.
    Is het daar nog altijd zo goe weer? Bij ons regent het al de hele dag.
    Tof dat je in een samenkomst kon zijn en mocht bidden met mensen. En dat je zo de Heer heel dichtbij mag ervaren.
    Ik geniet ervan om je verhalen te lezen.
    Liefs en zegen.
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja andere landen, andere beestjes en het kwam niet omdat je gedronken had. Een held worden is goed, maar de manier waarop zou jezelf niet zo uitkiezen. Let wel op denk ik dat je de kamer na de werking van de spray goed verlucht (na de sterfgevallen), want insecticiden zijn voor mensen ook niet zo gezond. Blijf verder maar op God vertrouwen, Hij zal jullie in alle dingen geven wat nodig is. Doe iedereen de groeten en we bidden voor jullie allemaal. Rein en Marjan

    BeantwoordenVerwijderen