donderdag 13 januari 2011

Grieks, Hebreeuw, Latijn... Het kan allemaal!

Zoals gezegd! Een paar dagen later even een verdere update. Weer met de soundtrack van Cars op de achtergrond (een bewijs dat die CD echt wel geweldig is!). Ondertussen zitten we weer helemaal in het programma. Vier dagen zijn we ondertussen alweer bezig. Maandag werden we zoals gewoonlijk in de middag opgewacht door Henk. Dit keer had heeft hij ons een bijbeltekst voorgeschoteld. Genesis 1:1-3, het allereerste begin van onze welgekende Bijbel.
Hij had dit niet zomaar gedaan, we kregen een blad voor ons neus met daarop de voorgenoemde tekst in het Grieks, Hebreeuws en Latijn! Echt super grappig om zo'n blad met allemaal rare tekentjes voor te krijgen. Na de les konden we alles lezen. Ik kan nu dus met volle trots zeggen dat ik de eerste drie teksten van de Bijbel kan lezen in het Grieks, Latijn en Hebreeuws.

Zo klinkt het ongeveer:
Grieks:
En argè epoièsen ho theos ton oeranon kai tèn chèn
hè de chè èn aorartos kai akata'skeuastos kar skotos epanoo tès abussoe
kai pneuma theos epefereto epanoo toe udatos
kai eipen ho theos chenèthètoo foos kai echeneto foos.

Hebreeuws:
Be'resjit bara elohim ét hasjamajim we ét ha-arets
we ha-arets hajeah tohoe wa vohoe we chosjèd al penej tehoom we roeach
elohim merachèfèt al penej hamajim
wajomèr elohim jehi wor wa jehi wor

Als dat nu niet hip is! Je hebt dus net gelezen: 
In begin schiep God de hemel(en) en de aarde
en de aarde is woest en leeg en duisternis was op het aangezicht van de afgrond
en geest God zweefde op het aangezicht van de wateren
En God zei: er moet licht zijn en er was licht.

Ja dat was onze talen les, geweldig naar mijn idee. Ik kan er echt van genieten om zo in die talen te kruipen. Ik zie mij later echt nog Grieks of Hebreeuws grondig leren in een opvlieging. Nu ja, ik zou dat best nog wel willen kunnen.

Dinsdag hebben we les gehad over jongerencultuur van Ilja, dit was ook super interessant. Woensdag is Koen geweest en hebben we les gehad over evangelisatie, in verband met de flyer waar we aan aan het werken zijn. En vandaag is Roeline weer geweest, we hebben de eerste les over pastoraat gehad. En nu zit ik hier weer. Zo meteen ga ik verder met het groepswerk dat we moeten maken voor Corrie. Een groepswerk over het 'groeien in Christelijk karakter'. Interessant dus, ben benieuwd wat daar nog allemaal gaat uit komen. De taken er rond hebben we al verdeeld, dus ik ga zo mijn stukken schrijven! 

Groeten en tot de volgende!

1 opmerking:

  1. Hai schat, heerlijk he om in die talen te duiken. Ik herinner mij dat ik daar ook zo van kon genieten. Dan zie je nog meer de grondtekst van de Bijbel, wat staat er werkelijk zoals het bedoeld is in de tijd dat de Bijbel geschreven werd. Heel leuk. En natuurlijk omdat het alfabet er zo heel anders uit ziet.
    Al met al valt het eigenlijk wel mee hoor om die lessen te volgen. Misschien kan dat ook wel als 'vrije student' op de ETF of zo. Maar dan voor volgend jaar he.
    Ik vond het heerlijk om jullie weer les te mogen geven. Een pittig onderwerp natuurlijk, pastoraat, maar ook heel interessant. We gaan er goed induiken.
    Lieve meid, veel zegen morgen met de lessen en we zien elkaar zaterdag al weer.
    Groetjes en liefs van mij,
    Roeline

    BeantwoordenVerwijderen