zaterdag 18 december 2010

Even weer een update...

Deze week is echt een rustige week. Een paar examens en voor de rest veel les, duidelijk dat ook wij bijna vakantie hebben. Wel fijn zo is een rustigere tijd, maar ik hou toch ook wel van actie hoor, voor mensen bidden en hun laten weten dat God er voor hen is. Eigenlijk zouden we daar geen vakantie van moeten nemen hè.
Eén van onze lesgevers, Roeline (mijn tante jawel!), is afgelopen woensdag vertrokken naar India. De eerste mail met wat ze daar doet is toegekomen. Als ik haar mail zo lezen kan ik stiekem al niet meer wachten tot dat wijzelf in Colombia zitten, hoe spannend het ook allemaal mag zijn, ik kijk er toch naar uit om is een andere cultuur te duiken. Het meest cultuur schokkend wat ik gehad heb is namelijk Turkije en ja, dat was wel speciaal, maar we hebben daar niet echt veel onder de mensen gedaan natuurlijk. Dat is juist het leuke dat we daar gaan doen, we gaan echt onder de mensen, praten met hen en bidden voor hen enzo. Ik kijk er al naar uit!

Zelf ben ik woensdag met Karen naar de kerstmarkt geweest van Leuven, ik hou echt van al die Kerstdingen. Ik respecteer de mensen die er niets van moeten hebben, maar het houdt mij absoluut niet tegen om ervan te genieten. Ook de sneeuw die buiten neerdwarrelt en dan blijft liggen (jawel!) zijn prachtig om naar te kijken. Werkelijk om bij weg te dromen. Jammer dat we hier geen boom ofzo hebben staan in ons leslokaal, dat zou het gevoel helemaal versterken. Gelukkig hebben we wel een geweldige Kerst cd (Hillsong Australia -- Celebrating Christmas) die af en toe gedraaid wordt. Dat terwijl we nog altijd pepernoten hebben.

De lessen gaan rustig door, het Vaderhart van God/communicatie bij Henk, de 8 pijlers van het fundament bij Wim (daar hebben we trouwens afgelopen vrijdag examen van gehad. Ik moet eerlijk toegeven, ik vond het echt een tof gezellig examen om in te vullen. Wie had ooit gedacht dat dat mogelijk was bij een examen?), bij Koen zijn we bezig geweest met onze persoonlijke flyer. En vrijdag dan natuurlijk examen van Wim. Veel les gehad dus, maar dat geeft niet. Dan leren we veel bij hè.

Vandaag zouden we normaal les hebben van Nathalie, maar die kon helaas niet komen dus hebben we film gekeken met Wim. Een documentaire eerder, Transformations noemt het. Deze docu gaat over opwekking die plaats vindt in dorpen en landen, massale groepen mensen die Jezus aannemen als Koning van hun leven en het effect hiervan. Steden zoals Cali (Colombia), Colombia staat bekend als het land van de grote drugskwartiers, het effect daarvan is ook duidelijk te merken in het land. Er heerst geweld, corruptie, armoede en noem maar op. Een paar mensen willen dit niet (het is ook Gods bedoeling helemaal niet dat er zoveel pijn en ellende in de wereld is) dus gaan er tegen in bidden, geestelijk strijden noemt men dat. In ieder geval, na lang bidden en strijden gebeurt er effectief iets. Op een gegeven moment verschijnt in de krant: GEEN MOORDEN! Dit is dus eigenlijk onmogelijk voor Colombia, waar in die tijd 15 moorden per weekend waren. In ieder geval, sinds dan groeit het aantal mensen dat bidden voor de stad en het land, heel veel mensen kiezen ook om mee te bidden en zich aan te sluiten om Jezus te volgen. Deze hele beweging heeft effect tot zelfs bij de regering en daarbij komt er niet alleen rust in de stad, maar ook worden 7 van de grootste drugsbaronnen opgepakt (de eerste 6 zelfs binnen 9 maanden), de corruptie daalt... Ongelooflijk is het. De kracht van gebed is echt gigantisch! Vooral als er door iedereen (de verschillende 'soorten' christenen om het zomaar te zeggen) te samen bidt dat mensen Jezus zullen leren kennen. Ongelooflijk, maar toch waar. Ook enorm inspirerend. Het is gewoon zo belangrijk dat mensen weten dat Jezus er voor hen is en dat hij redding brengt uit pijn en ellende enzo. Ik zeg niet dat Hem volgen meteen alle ellende wegneemt, maar je kunt het kwijt, hij zorgt ervoor dat het draagbaar wordt. En natuurlijk zal er dan verandering komen in situaties, maar bovenal, je staat er niet meer alleen in, je hoeft niet meer alleen te vechten tegen pijn en ellende. Ik vind het echt enorm bijzonder om die veranderingen te zien en het is vooral interessant dat we dat nu vanuit Cali gezien hebben aangezien we daar naartoe gaan.

Mij heeft het alleszins extra moed gegeven om te bidden voor een gelijke opwekking, verandering, hier in België. Als de landsbestuurders ons land zouden besturen zouden ze wel eens tot een oplossing kunnen komen, niet eens 'wel eens' ik ben er zelfs zeker van. En het maakt mij niet uit of je mij extreem noemt, het is gewoon Jezus in mij dat ik zo'n vreugde ervaar waar ik helemaal enthousiast van kan worden. En nee, dit is dus geen opwelling, want Hij is altijd bij mij dus ik voel dit altijd en sta hier helemaal achter!

God gaat nog grote dingen doen in België!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten